Veneilyjaosto ja katsastus

Päivitetty 24.5.2022

Liittyminen

Veneilyjaoston jäsenyyttä voi anoa Turun Navigaatioseuran varsinainen vuosijäsen, joka on maksanut kuluvan vuoden jäsenmaksun. Veneilyjaoston jäsenillä on oikeus käyttää Turun Navigaatioseuran perälippua.

Veneilyjaoston liittymismaksu on 300 euroa. Jaoston vuotuinen jäsenmaksu on 25 euroa, johon sisältyy yhden veneen katsastus. Seuraavien veneiden lisämaksu on 25 euroa/ vene. Jäsen voi ilmoittaa rekisteriin korkeintaan 3 venettä.

Katsastustoiminta

Seuralla on kolme omaa katsastajaa, jotka hoitavat veneiden katsastusta ja seuran lipun alle on rekisteröity jo yli 70 venettä.

Ennen kuin otat yhteyttä seuraamme katsastusasioissa, tutustu näihin ohjeisiin.

Katsastukset, yleiset ohjeet

Katsastus jaetaan peruskatsastukseen ja vuosikatsastukseen. Katsastus suoritetaan purjehduskauden alussa kesäkuun loppuun mennessä ja se on voimassa seuraavan vuoden kesäkuun loppuun. Katsastettu vene merkitään vuosittain kotiseuransa venerekisteriin, jolloin vene saa oikeuden käyttää seuransa perälippua. Jokainen kippari on itse velvollinen huolehtimaan siitä, että tieto suoritetusta katsastuksesta ilmoitetaan seuran toimistoon. Ilmoituksen voi tehdä katsastusmies mikäli niin sovitaan. Jos katsastuksen suorittaa jonkin vieraan seuran katsastaja (liittojen myöntämän katsastajaluvan haltija) on kipparin toimitettava kopio katsastuspöytäkirjan keltaisesta sivusta tai peruskatsastuksen ollessa kyseessä pöytäkirjan valkoinen eli alkuperäiskappale sellaisenaan Seuran toimistoon joita vastaan saa katsastustarran, oman seuran katsastaja antaa tarran suoraan.

Peruskatsastus tehdään joka viides vuosi sekä silloin, kun vene vaihtaa omistajaa tai rekisteröintiseuraa tai jos veneeseen on tehty suuria korjaus- tai muutostöitä esimerkiksi vauriokorjaus karilleajon jälkeen tai moottorin vaihto yms. Peruskatsastus on aina kaksivaiheinen, joista ensimmäinen vaihe, runkokatsastus, tehdään maissa veneen ollessa tyhjillään. Runkokatsastuksessa tarkastetaan veneen rakenteet, läpiviennit, letkut, ohjaus- ja voimansiirtolaitteet, koneasennukset yms sekä ulko- että sisäpuolelta. Tässä yhteydessä muistutetaan että veneen tuennan ja sinne johtavien tikkaiden on oltava kunnoltaan sellaiset, että veneeseen nousu ja siellä liikkuminen on turvallista. Muussa tapauksessa katsastusmies on oikeutettu kieltäytymään katsastuksen suorittamisesta.

Toinen vaihe suoritetaan kun vene on vesillä varusteltuna ja täysin purjehduskunnossa, tällöin tarkastetaan veneen varusteet. Veneen kipparin on oltava henkilökohtaisesti läsnä peruskatsastusta suoritettaessa.

Vuosikatsastus tehdään vuosittain veneen ollessa purjehdusvalmiina. Tällöin tarkastetaan ensisijaisesti turvallisuusvarustus kuten raketit, sammuttimet pelastusvälineet sekä muitakin kohteita katsastusmiesten sopimien teemojen mukaisesti. Vaikka kaikkea ei katsotakaan kippari on vastuussa siitä, että veneessä on aina vähintään kaikki se katsastusvarustus kuin mitä siinä oli peruskatsastuksen aikana.

Peruskatsastuksesta laaditaan katsastuspöytäkirja, jonka kopiokappale jää veneen omistajalle ja alkuperäinen toimitetaan seuran toimistoon rekisteriin merkitsemistä varten. Kopiokappale (keltainen) on säilytettävä ja esitettävä aina vuosikatsastuksen yhteydessä. Todistukseksi rekisteröinnistä seura toimittaa veneenomistajalle venetodistuksen, joka on asetuksessa mainittu todistus oikeudesta käyttää seuran lippua Suomen kansallisuuslipun asemesta. Todistus on pidettävä aina mukana veneessä. Vuosikatsastuksesta tehdään merkintä katsastuspöytäkirjan veneenomistajan kappaleeseen ja venetodistukseen. Venetodistus on voimassa katsastusmerkintöjen mukaisesti. Voimassaolo päättyy kuitenkin välittömästi veneenomistajan tai rekisteröintiseuran vaihtuessa.

Voit ladata tästä PDF-muotoisen tiedoston, jossa kerrotaan yleistä asiaa katsastuksesta.

Katsastusohjeita on esillä myös Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n sivuilla.

HUOMIOITAVAA KATSASTUKSESSA

Katsastusajat pitää sopia katsastajien kanssa mielellään kaksi viikkoa ja ehdottomasti ainakin viikkoa ennen toivottua katsastusaikaa. Katsastuskausi päättyy 30.6. Silloin loppuu myös edellisenä vuonna suoritetun katsastuksen voimassaolo ja mm. seuran perälipun käyttöoikeus. Muistutamme, että katsastusvälivuoden jälkeen on tehtävä runkokatsastus. Uusilta katsastusasiakkailta tarkastetaan veneilyjaoston jäsenmaksukuitti.

Katsastajat

Turun Navigaatioseuran katsastajien yhteystiedot ja katsastusaikojen varaukset.

Urpo Hämäläinen
Katsastuksia sopimuksen mukaan koko katsastuskauden ajan. Yhteydenotot puhelimitse
050 590 4156.

Jukka Suvisuo
Suoritan katsastuksia koko Varsinais-Suomen alueella. Matkakustannuksista tai kuljetuksista sovitaan erikseen. Soita tai lähetä tekstiviesti numeroon 050 528 8129, niin sovitaan aika. Voit ottaa yhteyttä myös
sähköpostilla: jukka piste suvisuo at dnainternet piste net.

Jari Tainio
Katsastuksia sopimuksen mukaan koko kauden ajan.
Yhteydenotot puhelimitse 040 587 1853 tai sähköpostilla
jari piste tainio at gmail piste com

Veneilyjaosto

Veneilyjaoston toimikuntaan kuuluvat: Soili Juusti, Urpo Hämäläinen, Jari Tainio ja Urho Virtanen.