|
Eksymätaulun laatiminen Kalervo
Mettala |
 |
|
|
 |
|
|

|
Yksi tärkeimmistä veneen merenkulkuvarusteista on
kompassin lisäksi kunnollinen eksymätaulu. Jos niitä olisi jossakin
myytävänä ja jos ne maksaisivat tuhat euroa kappale, niin varmasti
jokaisessa veneessä olisikin sellainen. Mutta nyt kun eksymätaulu
pitääkin jokaisen veneenomistajan tehdä itse, ei sellaista ole
kellään.
|
|
|
|
|
|
|
Ja kuitenkaan eksymätaulun teko ei ole mikään kohtuuttoman
suuri ponnistus. Aikaa kuluu merellä tehtäviin havaintoihin ehkä yksi
keväinen arki-ilta ja sen jälkeen kotona tietokoneella tehtäviin
laskutoimituksiin viisi minuuttia.
Ja kas vain, meillä on ikioma eksymätaulu. Valitettavasti
se ei kuitenkaan ole voimassa ikuisesti, vaan vain sen kesän loppuun.
Seuraavana keväänä, veneen vesillelaskun jälkeen, on tehtävä uusi.
Tätä ei yleensä kukaan usko. En minäkään uskonut ennen
kuin kokemuksesta. Kun useana peräkkäisenä vuonna tekee samaan veneeseen
eksymätaulun, vakuuttuu siitä, että se tosiaankin on joka kevät vähän
erilainen. Syynä on, että välillä vene on puolisen vuotta telakoituna,
kelkalla ja hievahtamatta paikallaan. Koko sen ajan maan magneettisuus jyllää
veneen metalliosissa eli hienommin sanottuna veneen rakenteissa tapahtuu
magneettista indusointia.
|
|
|
|
|
|
Airiston eksymärata
Eksymätaulun tekemiseen on monta tapaa, mutta
turkulaisten pienveneilijöiden tarpeisiin sopii erittäin hyvin Airiston
pohjoispäässä sijaitseva, luultavasti alunperin Merivoimien rakentama ja
nykyisin Turun Navigaatioseuran ylläpitämä kompassintarkistusrata. Sitä
ei kuitenkaan ole merkitty merikarttaan, eivätkä veneilijät yleensä
tiedä koko radan olemassaoloa. Rata on kuitenkin tällä hetkellä
erittäin hyvässä kunnossa ja näkyy merelle selvästi.
Radalla on merkitty pää- ja väli-ilmansuunnat
tosisuuntina (TS). Linjatauluina ovat valkoiset kolmiot. Linjoja on vain
neljä, mikä merkitsee sitä, että jokaisesta on valitettavasti ajettava
sekä etu- että takalinja. Valitettavasti siksi, että takalinjan ajaminen
on paljon vaikeampaa ja myös tuloksista tahtoo tällöin tulla
epätarkempia.
Kompassintarkistuksen voi hätätilassa tehdä yksinkin,
mutta parempi on, jos mukaan saadaan ruorimiehen lisäksi vähintään yksi
kompassinlukija veneen kutakin tarkistettavaa kompassia kohti. Kun ruorimies
toteaa, että linja on kiinni ja veneen köliviiva on linjan suuntainen,
hän huutaa "HEP!" ja kompassinlukijat kirjoittavat muistiin
senhetkiset kompassien lukemat.
Tuulen pitäisi olla mahdollisimman hiljainen, mieluummin
aivan tyyni ja vauhdin hidas, muttei kuitenkaan niin hidas, että ohjaus
vaikeutuu.
Ennen seuraavalle linjalle siirtymistä kannattaa kaikki
temput toistaa, kunnes kutakin havaintoa on saatu esimerkiksi viisi
kappaletta. Näistä valitaan jatkoon todennäköisin.
Itse olen tehnyt niin, että suurin ja pienin lukema jätetään pois ja
lopuista otetaan silmämääräinen keskiarvo.
Jos siis vaikkapa etelästä saadaan viisi havaintoa,
181°, 185°, 182°, 183° ja 179°, jätetään näistä huomioon ottamatta
suurin eli 185° ja pienin eli 179°. Jäljelle jäävät 181°, 182° ja
183°, joiden keskiarvo on 182°.
|
|
|
|
|
|
Neljä linjaa
Oheinen karttaluonnos kuvaa Airiston
kompassintarkistusradan linjoja. Merikartassa niitä ei ole, joten
tiedot kannattaa siirtää omaan merikarttaan. Airiston linjat on
merkitty maastoon valkoisin kolmioin. Mainittakoon, että toinen
samantapainen eksymäntarkistusrata on Ruissalon ja Pansion välisessä
salmessa, Pansion sotasataman edustalla. Tällä hetkellä Pansion
eksymäradalta kuitenkin jostakin syystä puuttuu kokonaan
itä-länsi-suuntainen linja, eikä se sen vuoksi ole käyttökelpoinen.
Tämä Pansion eksymärata on sitäpaitsi osittain sotilasaluetta, ja
luvaton liikkuminen siellä saattaa aiheuttaa valvontaviranomaisten
puuttumisen asiaan. Sen sijaan Airiston rata on jokaisen vapaasti
käytettävissä.
|
 |
|
|
|
|
|
|
Koska linjoja on vain neljä, jokaisesta tulee ajaa sekä
etu- että takalinja. Käytännössä suurimpia vaikeuksia tuottaa
takalinjan ajaminen. Ehkä paras keino on se, että yritetään etsiä
keulan suunnasta joku sopiva kiintopiste ja sen jälkeen ajetaan tarkasti
kohti tätä pistettä. Esimerkiksi Airistolla tällainen piste on kohti
koillista ajettaessa Kauppakarin oikea laita.
Täten saadaan yhteensä kahdeksan havaintoa 45°
välein.
Linjatauluparit ovat seuraavat:
Suunta 000° - 180°: Santalanlahti - Pöllökari. Takataulu on Ruissalon
hotellista länteen,
rantalepikossa, etutaulu on maalattu Pöllökarin rannassa olevaan
betonimöykkyyn. Pöllökari puolestaan on hotellirakennuksesta noin 1 mpk
etelään sijaitseva, tavallisessa merikartassa nimetön pikkusaari, jolla
kasvaa muutama puu. Takimmaista linjataulua ei pidä sekoittaa
hotelliniemen kärjessä olevaan selvästi näkyvään linjatauluun, joka on
aivan eri asia. Kompassintarkistuslinja ei näy kovin kauas, on syytä
liikuskella paikalla olevan länsireimarin tienoilla. Reimaria ei pidä
pelästyä: vettä riittää sen "väärälläkin" puolella, heti
reimarin takana 2,7m ja itse linjalla 4,2m.
Suunta 090° - 270°: Molemmat
taulut ovat Järvistensaaren pohjoisrannan niemissä. Alataulun vieressä
kasvavat rantapensaat estävät näkemästä tauluja, jos linjalta
poiketaan hiukankaan etelään. Pohjoisen puolella näkyvyys on parempi.
Suunta 045° - 225°: Vepsä - pieni, puuton, vedenpäällinen kallioluoto
Vepsästä koilliseen ja
Rajakarin sektoriloistosta luoteeseen, merikartan syvyysnumeron 28
eteläpuolella. Takataulu on Vepsän rantalepikossa.
Suunta 135° - 315°: Artukan luoteisrannalla oleva lahti
- Erstaholman lounaiskärki. Erstaholma on
Järvistensaaren ja Artukan välisen salmen suulla oleva saari, jossa on
kesämökkejä. Etutaulu on tämän saaren lounaiskärjen rantakalliolla,
takataulu Artukan rannalla lepikossa, erään punaisen rantasaunan mereltä
katsoen oikealla puolella.
|
|
|
|
|
|
Kahdeksan eksymää
Seuraava tehtävä on laskea eksymät ajetuille
kahdeksalle suunnalle. Se sujunee saaristolaivurikurssin tiedoilla helposti.
Lasketaan ensin magneettinen suunta MS siten, että tosisuunnasta TS
vähennetään merikartasta luettava eranto (erannon merkki vaihtuu).
Magneettisesta suunnasta vähennetään kompassista luettu KS ja saadaan
eksymä.
Esimerkiksi saimme äsken etelälinjan kompassisuunnaksi
171°.
|
TS |
180° |
|
er |
(+)-5° |
|
MS |
175° |
|
KS |
-171° |
|
eks |
+4° |
Lopuksi on aina syytä tehdä tarkistus:
|
KS |
171° |
|
eks |
+ 4° |
|
MS |
175° |
|
er |
+ 5° |
|
TS |
180° |
Meillä alkaa olla valmiina ensimmäisen illan urakka. Sen
tuloksena olemme saaneet kahdeksan eksymää, esimerkiksi näin:
|
000°
|
0°
|
|
045°
|
0°
|
|
090°
|
+ 5°
|
|
135°
|
+ 7°
|
|
180°
|
+ 4°
|
|
225°
|
- 3°
|
|
270°
|
- 5°
|
|
315°
|
- 3°
|
Esimerkki on todellinen, vene oli Nauticat 44 ja
kysymyksessä sen ulkokompassi.
On huomattava, että tämä ei siis ole vielä mikään
eksymätaulu, vaan vasta jonkinlainen eksymäntarkistuspöytäkirja, jossa
havaintojen välikin on aika suuri, 45°. Jotta saisimme sen perusteella
aikaan käyttökelpoisen eksymätaulun, meidän tulee vielä saada selville
havaintojen väliin jäävät eksymät kymmenen asteen välein.
|
|
|
|
|
|
Eksymäkäyrä GPS:n avulla
Vaikka GPS näyttää muiden asioiden ohella myös kuljettua ilmansuuntaa, jopa tosisuuntaa, se ei missään tapauksessa riitä korvaamaan veneen magneettikompassia. Sen sijaan näyttää siltä, että GPS:ää voidaan menestyksellisesti käyttää magneettikompassin eksymätaulun laatimiseen.
Etsitään turvallinen, riittävän laaja vesialue, jossa on tilaa ajaa eri suuntiin. Aallokon tulee olla hyvin pientä, mieluummin pitäisi olla tyven. Koska GPS:n reaktiokyky on hieman hitaampi kuin kompassin, tulisi jokaista suuntaa ajaa muutama minuutti ennen kuin lukemat otetaan.
Periaatteessa meillä on kaksi mahdollisuutta: joko selvitetään eksymäarvot tasan 45° välein ja käytetään sen jälkeen tietokoneen laskentaohjelmaa, kuten myöhemmin selvitetään, tai sitten tehdään havaintoja enemmän, vaikkapa 20° tai 15° välein ja jatketaan siitä edellä kuvatulla tavalla graafisesti piirtämällä.
Molemmissa tapauksissa periaate on sama: magneettikompassin mukaan ajetaan valittuja suuntia ja kullakin suunnalla merkitään muistiin sekä kompassin että GPS:n näyttämät lukemat.
Jokaiselle ajetulle kompassisuunnalle lasketaan sitten eksymä. Jos vaikkapa ajettaessa kompassin mukaan tarkasti suuntaan 270° GPS näyttää suunnaksi 284°, lasketaan eksymä seuraavasti:
|
TS |
284° |
(GPS) |
|
er |
(+)- 5° |
|
|
MS |
279° |
|
|
KS |
-
270° |
|
|
eks |
+ 9° |
|
Eksymäntarkistuspöytäkirjan arvot syötetään eksymäohjelman kohtaan tosisuunta, ja ohjelma hoitaa lopun. Se, että tosisuunta-nimiseen kohtaan tullaankin näin syöttäneeksi itse asiassa kompassisuunta, ei haittaa, sillä alkuperäinen eksymäyhtälö lähteekin juuri kompassisuunnista.
Teoriassa tämä menetelmä antaa jopa luotettavamman eksymätaulun kuin Airiston eksymärata. Väitettä voi perustella siten, että Airiston eksymärata on käytännön syystä rakennettu tosisuuntien mukaan. GPS:n avulla sen sijaan eksymät saadaan kompassisuunnittain, kuten pitääkin.
Käytännössä GPS:n avulla määritellyn eksymän luotettavuus riippuu yksinomaan siitä, kuinka tarkkaan pystymme ohjaamaan venettä kompassin mukaan. Tulos lienee paras siten, että kompassista katsotaan ohjattava suunta ja sen avulla valitaan kaukaa keulan edestä joku ohjausmerkki, jonne veneen keulaa tarkasti koko ajan tähdätään. Jos veneen ruoriratas on toisessa laidassa, tulisi ruorimiehen eksymäajossa yrittää päästä veneen keskiviivalle, josta ajo on tarkempaa.
|
|
|
|
|
|
Eksymäyhtälö
Eksymäkäyrä on seuraavan yhtälön muotoinen
sinikäyrä:
eks = A + B*sinKS + C*cosKS + D*sin2KS + E*cos2KS
Yhtälössä KS tarkoittaa veneen kulkemaa
kompassisuuntaa. A, B, C, D ja E ovat viisi ns. eksymäkerrointa, jotka
voidaan laskea em. eksymähavainnoista. Laskuohjeet löytyvät useimmista
merenkulun oppikirjoista. Eksymäntarkistusrataa ei tietenkään voida
rakentaa kompassisuuntien mukaan eikä edes magneettisten suuntien mukaan
(eranto muuttuu koko ajan!), vaan ainoa mahdollisuus on tehdä se
tosisuuntien perusteella. Teoriassa tästä aiheutuu virhe, joka kuitenkaan ei liene kohtuuttoman suuri.
Eksymäyhtälö on jossakin määrin itsekorjaava.
Havaintojen joukossa saattaa olla virheitä, mutta yhtälön antamat luvut
ovat todennäköisesti oikeammat kuin joku yksittäinen havainto.
Yhtälön ratkaiseminen tapahtuu helpoimmin
tietokoneella. Tässä linkki Excel-pohjaiseen laskentaohjelmaan.
Ohjelmaan syötetään havaitut eksymät 45°:n välein yhden desimaalin
tarkkuudella. Tuloksena saadaan em. viisi eksymäkerrointa, eksymäkäyrä
sekä valmis eksymätaulu 10°:n välein. Eksymätaulukko tulee yhden
desimaalin tarkkuudella.
Käytännössä mielestäni on parempi sellainen
taulukko, joka on pyöristetty täysiksi asteiksi. Tämä pyöristäminen ei
liene
ylivoimainen tehtävä käsipelilläkään.
|
|
|
|
|
|
Valmis eksymätaulu
Kun eksymätaulu lopulta on saatu valmiiksi, se
kannattaa kirjoittaa puhtaaksi ja teipata sellaiseen paikkaan, jossa se on
koko ajan ruorimiehen tai navigaattorin näkyvissä.
Omassa veneessäni olen päällystänyt eksymätaulun
läpinäkyvällä kontaktimuovilla, jonka alla se kestää yhden kesän
ulkonakin. Ja se riittää: seuraavana kesänähän on joka tapauksessa
tehtävä uusi.
|
|
|
|
|
|
Eksymää tulee tarkkailla
Jokaisen veneen eksymä muuttuu koko ajan. Muutokset
voivat olla säännöllisiä tai epäsäännöllisiä. Epäsäännölliset
muutokset voivat tapahtua yhtäkkiä ulkoisista syistä ja niitä on
mahdotonta ennakoida. Tämä koskee erityisesti ns. puolipysyvän
magnetismin aiheuttamia muutoksia.
Siksi olisi syytä ottaa tavakseen laskea eksymä joka
kerta kun vene kulkee jotakin linjaa pitkin. Jotta näistä havainnoista
olisi hyötyä, ne tulisi joka kerta kirjoittaa muistiin. Ehkäpä veneen
lokikirjasta löytyisi tähän tarkoitukseen sopiva sivu. Ja jos uudet
eksymähavainnot merkitään suoraan eksymäkäyrälle, näkyy samalla
havainnollisesti, mitkä havainnot vielä puuttuvat ennen kuin kokoympyrä
on saatu täyteen.
Vasta näiden havaintojen perusteella vähitellen
muodostuu veneen todellinen eksymätaulu. Laskemalla saatu oli vasta
ohjeellinen hätävara, joka totta kai on parempi kuin ei mitään
eksymätaulua.
|
|
|
|
|
|
Kompassin paikka
Jos eksymäkäyrä osoittaa kovin suuria eksymiä, on
syytä ensimmäiseksi tarkistaa, ei kai kompassin lähellä ole mitään
magneettista. On ollut tapauksia, jolloin syyksi on osoittautunut salongin
seinälle läheisen vanerilaipion toiselle puolelle asennettu
stereovastaanottimen kovaääninen, liian lähellä kompassia oleva
VHF-radio tai tuulilasinpyyhin. Syynä saattaa olla myös joku irtonainen
esine: karttapöydän laatikkoon unohtuneet sakset, ruorimiehen taskussa
oleva avainnippu tai liian lähelle kompassia sijoitettu työkalupakki.
Valitettavasti suuretkin veneenvalmistajat näköjään
suhtautuvat kompassiin vain yhtenä mittarina toisten joukossa
kiinnittämättä mitään huomiota sen sijoitukseen.
Eksymän kannalta kompassi tulisi, jos suinkin
mahdollista, sijoittaa veneen keskiviivalle eikä toiseen laitaan. Suurissa
kauppalaivoissa pyritään siihen, että kolmen metrin alue kompassista joka
suuntaan on pyhitettyä tilaa, jonne ei saa sijoittaa mitään magneettista.
Pienveneissä ei tietenkään kolmeen metriin päästä, mutta tulisi
pyrkiä rauhoittamaan edes puoli metriä kompassista joka suuntaan, siis
myös ylös- ja alaspäin.
|
|
|
|
|
|
Kompensointi
Nykyisin yhä useammassa halvassakin venekompassissa on
sisäänrakennettu kompensointimahdollisuus. Joissakin kompasseissa
toimitetaan kompensointiakselit mukana seuraavana rakennussarjana. Siinä
tapauksessa ei ole mitään syytä asentaa kompensointiakseleita paikalleen
ennen kuin veneelle on tehty eksymäkäyrä ja sen perusteella todettu, onko kompensointitarvetta ylimalkaan
olemassa.
Pääsääntö on, että jos eksymä on suurimmillaan
alle 5°:n suuruinen, ei sen kompensoimista kannata yrittääkään.
Jos eksymä todetaan liian suureksi, on ennen
kompensointiin ryhtymistä vielä kerran tarkistettava, olisiko jokin
häiriönlähde sittenkin jäänyt huomaamatta ja olisiko se mahdollista
poistaa tai sen vaikutusta vähentää. Ehkä helpoin ratkaisu olisi
kompassin paikan vaihtaminen.
Hyvät kompensointiohjeet löytyvät mm.
rannikkolaivurikurssin oppikirjasta. Jollei tarkkaan tiedä, miten tulee
toimia, on varmasti parempi, ettei yritäkään koko kompensointia.
|
|
|
|
|