Laivuritutkinto

Päivitetty 2.12.2023

Laivuritutkinnot

Seuraavan laivuritutkinnon ajankohta ja paikka on ilmoitettu sivulla ajankohtaista.

Maksut ja ilmoittautuminen

Tutkintoon aikovan tulee ilmoittaa etukäteen henkilötietonsa seuraan kursseilla jaettavalla lomakkeella tai nettilomakkeella, jotta tiedämme tilata oikean määrän tutkintopapereita. Tilaus tulee tehdä kolme viikkoa ennen tutkintoa.

Sinun tulee ilmoittautua läsnäolevaksi ennen tutkintoa tutkintopaikalla. Saaristo- ja rannikkomerenkulkuopin tutkinnoissa tulee olemaan runsaasti osallistujia, joten tulethan ilmoittautumisjonoon viiimeistään klo 17.30 ! Ilmoittautumisjonoja tulee olemaan kolme ja oma jonosi määräytyy sukunimesi alkukirjaimen mukaan.

Joskus ensimmäiseen laivuritutkintoonsa saapuvat henkilöt ilmoittautuvat virheellisesti rannikkolaivuritutkintoon. Ensimmäinen laivuritaso on saaristolaivuri!

Tutkintopaperit saa niin ruotsin- kuin englanninkielisinäkin kunhan ilmoittaa asiasta hyvissä ajoin Navigaatioseuralle.

Tutkinnossa peritään tutkintomaksut:

• otamme vastaan vain käteismaksuja!
  • saaristolaivuritutkinto 30 €
  • avomeri/rannikkolaivuritutkinto 25 €
  • uusintatutkinnot 25 €
  • Navigaatioliiton jäsenseurojen jäsenet voivat tilata itselleen diplomin 20 €.
    Muuten osallistuja voi merkitä tutkintopaperiin haluavansa tilata todistuksen (postiennakolla n. 40 €). Tämän tilauksen hoitaa Suomen Navigaatioliitto.
    Diplomi tai todistus ei ole mitenkään pakollinen hankinta.

Tutkintoon mukaan: kynä, kumi, viivaimet, harpit, laskin (ei valmiiksi ohjelmoitu). Karttoja tai kirjoja ei tarvita.

Avomerilaivuritutkinnossa sallitaan kaikki paperiapumateriaalin käyttö.

Tutkinnossa

Maksut hoidettuasi saat lipukkeen, jota vastaan tutkinnon alettua jaetaan salissa tutkintokysymykset sekä mustavalkoinen karttaote.

Täytä heti seuraavat henkilötietosi koepapereihin.

• nimi, sosiaaliturvatunnus, osoite ja postitoimipaikka
  • opettajasi nimi (esim. Eskelinen, Närhi, Siivonen, Suokivi, Österman) tai ITSE jos et ole ollut kenenkään kurssilla
  • tutkintopaikka: Turku
  • järjestävä seura: Turun Navigaatioseura
  • mikäli tilaisit ja maksoit diplomin merkitse valinta
  • laita nimesi jokaiseen paperiin jonka palautat

Tutkintotilaisuus kestää klo 22.00 asti. Avomerilaivuritutkinnosta voi aina välillä poiketa ulos kahville. Keskustelu ja kännykän käyttö on tietysti kielletty.

Ennen lähtöäsi tutkintopaikalta, käy infotiskin kautta ja palauta sinne kaikki tutkinnossa käyttämäsi paperit. Infossa tarkistetaan paperien merkinnät. Tässä vaiheessa voit vielä tilata diplomin.

Tulokset

Tutkinnon arvostelee pääsääntöisesti oma opettaja.

Saaristolaivuritutkinnossa on seuraavat hyväksytyn tutkinnon pisterajat:

• Tutkinnon maksimipistemäärä on 60 pistettä.
  • Hyväksytty tutkinto edellyttää, että oppilas saa vähintään 30 pistettä (eli 50 % maksimipisteistä).
  • Lisäksi hyväksytty tutkinto edellyttää, että kustakin tutkinnon osiosta (A, B, C, ...) oppilas saa vähintään 40 % osion maksimipistemäärästä.
  • Tutkintokysymyspaperissa kunkin osion (A, B, C, ...) alussa on ilmoitettu osion maksimipistemäärä ja alin, hyväksytyn suorituksen pistemäärä.

Muista tutkinnoista voi saada 0-30 pistettä, missä 15 on hyväksytyn tutkinnon raja.

Turun Navigaatioseuran järjestämään tutkintoon osallistuneiden alustavat pisteet ovat selvillä noin viikon kuluttua tutkinnosta. Tuloksia voi tiedustella toimistostamme tutkintoa seuraavana keskiviikkona klo 17-19 puhelimitse (puh. (02) 233 5783). Voit myös tulla käymään toimistossamme (Sirkkalankatu 16 b)

Lopullisen arvostelun vahvistaa Navigaatioliitto.

Diplomit ja todistukset

Diplomin tilanneet saavat kutsun erityiseen diplomienjakotilaisuuteen kun Navigaatioliitto on vahvistanut arvostelun ja kun diplomit on tehty. Huhtikuun tutkinnon diplomit jaetaan vasta alkusyksystä. Joulukuun tutkinnon diplomienjakotilaisuus on yleensä maalis- tai hutikuussa.

Diplomeita ei postiteta jälkikäteen vaan ne voi noutaa seuramme toimistosta.

Todistuksen tutkinnossa tilanneet saavat sen postiennakolla suoraan Navigaatioliitosta.

Vanhat tutkinnot

Tutkintokysymykset laatii ja tarkistaa Suomen Navigaatioliito. Aiempia tutkintoja ja niiden vastauksia voi lukea heidän web-sivuiltaan.

Voit myös katsoa tutkintoja ja omien merenkulun opettajiemme mallivastauksia allaolevista linkeistä.

Tutkintopäivä

Saaristo

Rannikko

Avomeri